[Designpanel] Nieuw design Spotify
- Design
- 10 mei 2015 @ 14:27
- Link
-
Redactie Design
Redactie
MarketingTribune - Visual idBranding
- 10 mei 2015 @ 14:27
- Redactie Design
Het is voorbij met groen en zwart op je beeldscherm: muziekstreamingservice Spotify presenteerde onlangs zijn nieuwe design. Met 29 nieuwe kleuren is het een kleurige boel geworden op het muziekplatform. Al die kleur moet eraan bijdragen dat Spotify niet meer gezien wordt als technologiemerk, maar vooral als ‘music brand’.
Tom Dorresteijn, ceo studio Dumbar:
De omslag naar muziek, expressie en emotie is een goede. Ook het feit dat het symbool niet alleen in het wat harde, onpersoonlijke groen wordt gebruikt pas daarbij. Muziek is meerkleurig, dus waarom niet ook het logo; het icoon is sterk genoeg.
De algemene beeldtaal, die in feite centraal staat in het concept, vind ik nogal tegenvallen. Het is erg generiek en uiteenlopend van aard. Het zet niet een persoonlijkheid neer die herkenbaar en ‘eigen’ is. En het feit dat het logo dan juist in dezelfde kleur meeloopt, is wel erg kameleon-achtig. Het lost nogal op in zijn omgeving en verliest zijn kracht en helderheid als icoon. Een keuze voor wit was in die gevallen logischer geweest.
De strategische redenering achter het ontwerp is beter dan de uitvoering ervan. Als het gaat om het creëren van een beeldtaal, vergelijk het dan maar eens met wat WolfOlins/Universal Everything enkele jaren geleden voor AOL hebben gedaan. Daar steekt het erg schril bij af.
Rapportcijfer 5
Claire Parker, executive creative director bij Design Bridge:
It is a big shift moving from a tech company to an entertainment brand. And they’ve managed to create the feeling of a curated space, a music venue almost, a place to go back to discover and explore diversity.
Beyond adding more vibrancy to the brand green and enhancing the colour palette, the best achievement is the imagery that unites everything.
I can imagine the challenge of managing such a diversity of photography and still maintaining a brand look and feel was hard. However the solution borrowed from the language of classic album covers and posters feels appropriate and well done. They’ve successfully branded imagery without having to rely on a logo.
Rapportcijfer 8
Stefan Pangratz, design director bij VBAT:
Het onspectaculaire, om niet te zeggen saaie Spotify logo had ook een refresh kunnen gebruiken, maar daar is weinig aan veranderd. De merkstijl is in dezen veel belangrijker en kan de verandering van het bedrijf van distributeur van muziek naar een entertainmentmerk veel beter en indringender laten zien.
De visuele link met de duotone flyers en albumcovers van bands uit de jaren 60 is een heel leuke relatie met muziek en geeft het de nodige eigenheid. Maar het bijzondere aan deze vernieuwing ligt volgens mij onder de spreekwoordelijke motorkap: de digitale colorizer, de toolbox waarmee ontwerpers in meer dan 50 landen het bestaande en door de muziekindustrie aangeleverde beeldmateriaal kunnen “spotifyen”. Co-creatie binnen de visuele kaders van het merk. Net als de oorsprong van de duotone stijl in de muziekindustrie; goedkoop, effectief en briljant.
Rapportcijfer 8
Designers versus marketeers:
Welke rapportcijfers geeft het marketeerspanel voor dit concept?
Karlijne Bos, senior brand manager Pearle: 7
Tessa van Breugel, brand manager digital & cause Quaker bij Pepsico: 8
Marc van Eck, managing partner bij Business Openers: 7
Lees de onderbouwing in MarketingTribune 9.
-
Redactie Design
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/design/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024